Cherchez la Femme – Hatsepszut
2020-06-26
Összes mutatása

Tradíció, India és buzogányok

Olaszországban találkoztunk először egy szemináriumon. Imádtam azt a színtiszta odaadást, azt a csendes és alázatos harcos, akit láttam.  Minden mozdulat elegáns és méltóságteljes volt, mint egy levegőben szálló toll, még a nehezebb buzogányoknál is.

Ez volt az első alkalom, hogy másfajta mozgásokat is kipróbáltam a macebellel és rájöttem, hogy pörgetés közben akár sétálni, forogni is lehet.

Én is nagyon örültem a találkozásnak, annak különösen, hogy a szeminárium anyaga is elnyerte tetszésed. Első ránézésre a buzogány használata könnyűnek látszik, viszont ha a mélyére nézünk sokkal összetettebb.

Ausztráliában élsz, de Európai gyökerekkel rendelkezel. Hol töltötted a gyerekkorodat? Mit sportoltál gyerekként, egyáltalán sportos gyerek voltál?

Londonban születtem 1950-ben. Szüleim lengyel származásúak, apám oldaláról némi orosz beütéssel. A második világháború után emigráltak Angliába. A családom körbe költözte egész Angliát, végül délen telepedtünk le. Hogy sportos gyerek voltam-e? Egyáltalán nem. Tulajdonképpen utáltam az egészet. Valószínűleg azért, mert az 50-es és 60-as években a sport télen a focit, nyáron pedig a krikettet jelentette.

Hol és mikor találkoztál először a buzogánnyal?

2005-ben fedeztem fel a kettlebell. A Pavel féle hard style-lal kezdtem, aztán áttértem a girya versenyekre. Imádtam a kettlebell swinget és hamarosan egyéb pörgethető eszközök után kezdtem kutatni az interneten. Így találtam rá az Indián clubokra és a buzogányra.  2008-ban vettem meg az első 12 kilós vasbuzogányomat. Volt egy egyperces videó a YouTube-on a 360 gyakorlatról, mondanom sem kell, nem segített túl sokat. Innentől a saját sérüléseimből, hibáimból tanultam a pörgetést. Nehéz kezdés volt. Ahogy telt az idő, és egyre jobb lett a technikám, a magabiztosságom is nőtt. A hibák és sérülések eltűntek, ami lehetővé tette a fejlődést.

Melyik eszközt választanád az Indián clubot vagy a Macebellet? Perzsa meel-lel is szoktál edzeni?

Mindhárom eszközt használom rendszeresen. Az évek tapasztalata azt mutatja, hogy bár a cluboknak, buzogányoknak és meeleknek sok közös vonásuk van, mégis különbözőek.

 

Milyen másfajta edzőeszközöket használsz? Mit a véleményed a kettlebellről vagy a barbellről? Mit gondolsz mennyire fontosak ezek az eszközök? El lehet őket hagyni teljesen?

Általában kettlebellel illetve perzsa shenával (a váll bemelegítésére szolgáló támasz). Korábban dupla bellekkel edzettem, de mostanában a technikám csiszolásának érdekében az unilaterális gyakorlatokat részesítem előnyben egy kettlebellel. Az unilaterális edzésnél, ahogy a buzogánynál is a nélkülözhetetlen az ellensúlyozás a technikai fejlődéshez.

Tudatosan korlátozom az egyes eszközök használatát edzéseimben, pontosan ezért, hogy mert szeretem azt, ahogy a technikám fejlődik, az eszközök használatában lévő lehetőségeket és eltéréseket.

Heti hányszor edzel buzogánnyal, indián clubokkal?

Minden nap edzek egy órát. Heti hét nap. Hétfőtől péntekig általában 6×10 perces szettekkel dolgozom, jellemzően létrában – a könnyebb súlytól a nehezebbig. Mindig szól zene is – ritmikus dob – ami segít tartani az ütemet és megküzdeni a fáradással. Szombaton és vasárnap az Indian club-é a főszerep. Nincsenek szabályok, csak kísérletezés és móka.

Mennyi időt javasolsz két buzogányos edzés között a pihenésre?

48 órát mondanék a kezdők számára. Én ugyan minden nap pörgettem,de ki kell hangsúlyozni, hogy az én testem már hozzászokott.  A nyújtó hatású bemelegítés akár terheléssel,  illetve a tricepsz felkészítése elsődleges. Ennek érdekében egy 10 kilós macebellt szoktam a hátam mögött lógatva tartani jobb és bal kézzel is egy-egy percet. Ez a nyújtás elképesztő mértékben képes megnövelni a váll mozgástartományát.

Milyen edzésmódszer alapján edzel? Csak macebellel vagy más eszközöket is használsz egy edzésen belül? Inkább a nehéz buzogányokat részesíted előnyben vagy inkább a magas ismétlésszámot, de kisebb súlyt?

Mindig bemelegítéssel kezdek, ez az évek előrehaladtával egyre nagyobb hangsúlyt kap. Figyelek a testem jelzéseire, különösen a kemoterápia után, illetve a rák gyógyításához kapcsolódó kezelések mellékhatásai miatt.

Általában a 6×10 perces szettekkel dolgozom. Ez a módszer lehetővé teszi a magas ismétlésszámot valamint a terhelés folyamatos növelését.

Egy edzésblokk a következőképpen néz ki:

  1. egykezes 360 6 kilós macebellel. 5-5 perc kezenként
  2. egykezes 360 és 10-2-ig 7 kilós macebellel, ahol percenként váltok kezet – 10 perc
  3. egykezes 360 dupla 7 kilós macebellel szintén 10 percig
  4. kétkezes swing 8 kilós buzogánnyal, szagitális síkban is.
  5. kétkezes 360 9 kilós macbellel – 10 perc
  6. kétkezes 360 10 kilós macebellel – 10 perc

Ezután szoktam, ha még érzem magamban az erőt a 15 kilós macebellel 10-2ig gyakorlatot végezni.

Hogyan vélekedsz a buzogányról, mint edzőeszközről? Hogy látod, mi a szerepe és jövője a fitnesziparban?

A mai napig alulértékelt az eszköz, ami az előnyeit  illeti.  Mindenképpen érdemes a tradicionális 360 és 10-2-ig gyakorlatokra hangsúlyt fektetni. A gyakorlatok jótékony hatása alapvető fontosságú. Mindkét gyakorlat körkörös és unilaterális mozgásokat is biztosít, ami sokkal inkább hasonlít a hétköznapi élet mozgásaihoz, mint bármely más egysíkú gyakorlat.

Mi a véleményed az úgynevezett „flow” irányzatról?

A flow mindig olyan volt számomra, mintha egy katonai zenekar vezetőjét látnám menetelni a csapat élén. Teljesen rendben van, ha az emberek ki szeretnék próbálni, bár számomra kissé fura. Nem igazán látom az előnyeit összehasonlítva a tradicionális gyakorlatokkal.

Mi volt az legnehezebb dolog az életedben? Hogyan tudtál megbirkózni vele? Mi az életfilozófiád?

2017 februárjában rosszindulatú prosztatarákot diagnosztizáltak nálam. Akkor már áttétekkel a nyirokrendszerben, a csípőmben és a prosztata körüli területekben. Kemoterápiát és androgén blokkoló kezelést kaptam. Gyógyulásra nincs esély, csak a gyógyszerekkel történő szintentartásra. Megfogadtam, hogy a kezelés minden napján edzeni fogok. Ahogy telt az idő, egyre gyengébb lettem, kisebb súlyokra váltottam, de nem hagytam abba az edzéseket. Ez segített mentálisan is és fizikálisan is továbblépni. A kórház kemoterápiás szárnya tele volt nálam fiatalabb betegekkel, akiket legyőzött a betegség. Én nem voltam hajlandó feladni, az edzés segített ebben.

Mit gondolsz, kiből lesz jó edző? Milyen tulajdonságokkal és képességekkel kell rendelkeznie?

Hivatalosan sosem dolgoztam edzőként, bár 10 évig tanítottam az egyetemen. Azt gondolom, hogy egy jó edzőnek nem csak ismernie és értenie kell azt, amit tanít, de fontos, hogy saját maga is gyakorolja. A nyitott elme nemcsak a diákokat tanítja, de magát a tanítót is. Rengeteg személyes fejlődési lehetőséget ad.

 Ausztráliában élsz a családoddal. Mit gondolsz, mennyiben mások az emberek odaát, a világ másik felén?

Ausztrália multikulturális. A világ minden tájáról érkező hatások megtalálhatók itt. Sajnos a gyamatosítás idején borzasztóan bántak az emberekkel, aminek hatásait és az ebből fakadó problémákat még ma is érezzük.

Szemináriumokat tartasz, a buzogánnyal való edzést tanítasz az embereknek szerte a világban. Szereted a munkád? Szeretsz tanítani?

Nagyon szeretek. Idén a koronavírus miatt minden szemináriumomat le kellett mondanom és fogalmam sincs, mikor indulhatnak újra. Az elmúlt két évben rohamosan nőtt az indián club és a macebellek iránti érdeklődés, különösen a nők körében.

Mit javasolsz a kezdőknek? Mik az első lépések?

Mindenek előtt kisebb súlyokat és az alapok gyakorlását. Általában indian clubot tanítok elsőként és utána térünk át a buzogányokra. Ez lehetővé teszi a fokozatos terhelést, így a fogáserő sem gyengül olyan korán a workshopkon.

Mikor és hol várható a következő szemináriumod?

Offline szeminárium a koronavírus következtében beláthatatlan ideig szünetel. Meg kell várni, amíg az ellenanyag elkészül. Addig is online kurzusokat tartok indian club használatról, és most fejeztem be a Tradicionális Macebell kurzust is, ami júliusban jelenik meg, folynak az utómunkálatok.

Néhány évvel ezelőtt együtt ünnepeltük Augusztus 20-át itt, Budapesten. Mi tetszett a legjobban a Fővárosban?

A budapesti emberek csodálatosak. Mindenhol tárt karokkal vártak, bárhova is mentünk a feleségemmel. Megnéztük a látványosságokat, fürdőztünk, sétálgattunk a piacok környékén a folyóparton.  A fénypont azonban a közös vacsoránk (Galba) Zsolttal és a tűzijáték volt. Budapest építészeti szempontból is gyönyörű. Magyarország különleges helyen áll a szívemben. A II. Világháború alatt aza apám Magyarországon keresztül menekült. Ő mesélte, mennyire nagyra értékelte a magyarok segítségét. Ezek az emberek hatalmas veszélynek tették ki magukat azzal, hogy segítettek az apámnak.

Ha lenne egy kívánságod, mi lenne az?

Segítenék megmenteni Akhara (a Macebell indiai hazája) illetve az iráni Zurkhaneh haldokló kultúráját.  Mindkét országban egyre népszerűbbek a nyugati világ modern edzőtermei, miközben a tradicionális edzésmódszerek feledésbe merülnek. A nyugat segít megőrizni a buzogánnyal végzett ősi gyakorlatokat, ugyanakkor a Flow irányzat népszerűsége épp ellentétesen hat.

Paul, köszönöm az interjút!

===============================================================================================

ENGLISH VERSION

We met first in Italy at a seminar and after that in Hungary as well. I absolutaly loved that pure passion, that silent and humble warrior which I saw. Every movement was elegant, graceful, like a feather in the air even with heavy maces. It was the first time for me to experience different movements with the mace, I realised that I can be moving, walking, turning while I’m swinging.

It was great to meet with you, and I am very happy that you enjoyed my presentation of the Mace which is so simple on the first look, but unbelievably complex when you look deeper.

You live in Australia today, but you have European origin. Where do you live as a child? What kind of sport did you do during your childhood? Were you a sporty kid?

I was born in London in 1950. My parents were Polish, with a bit of Russian on Dad’s side. They emigrated to England after WW2. The family moved around a lot in the UK, and we finally settled in the south of England. I was not a sporty kid, in fact I hated it, mainly because physical education in the 1950’s and 1960’s was focused on soccer in the winter and cricket in the summer.

 Where and when did you first meet and swing the mace?

In 2005 I discovered kettlebells, I started with hard style and then moved to Girevoy style which is still my favourite. I loved the kettlebell swing and started searching the internet for other things I could swing. As a result I found the Mace and Indian Clubs.

I bought my first mace in 2008, it weighed 12kgs and was made from steel.

There was a one minute video on YouTube showing the 360 exercise. It was not much help, from there I learnt to swing from my mistakes and injuries, it was hard to start with. As time went by my technique and confidence improved. Mistakes and injuries disappeared which allowed me to train successfully.

What do you prefer Indian Club or Macebell? Do you use Persian meels?

I train in all three disciplines on a regular basis, over the years experience has shown me that Indian Clubs, Mace and Meels have many similarities, but remain different.

Do you do any other type of training? What is your opinion about other training tools such as kettlebell, barbell etc.? Do you think they are important to use or they can be missed out entirely?

I train with kettlebells and the Persian Shena (push up board for warming up the shoulders). I used to lift double kettlebells, however to improve my mace technique I now use one kettlebell because this is unilateral training like the mace where counter balance is integral to technique. I have intentionally limited my training to using Indian Clubs, Mace, Meels and Kettlebell because I like these modalities and have enjoyed developing my technique and ideas in their use.

How many times a week do you train with clubs and maces?

I train seven days a week an hour a day. Monday to Friday I will do six 10 minute sets ladder style, light to heavy. I always train listening to drum beats, which helps me maintain cadence and battle fatigue. Saturday and Sunday are freestyle days for Indian Clubs experimentation and fun.

How many days do you need between two macebell trainings for recovery? What do you suggest?

I would recommend a 48 hour break for mace beginners. I swing the mace most days, but I think it is important to say that I am used to it.

I think it is essential to perform a loaded stretch warm up and prepare the triceps. To do this I hold a 10kg mace behind my back with one hand at a time for a minute. This stretch has an excellent benefit by improving the range of motion in your shoulders.

 What kind of training methods do you use? Do you use the mace of its own or with other tools together? What do you prefer heavy maces or high repetitions?

I always warm up, I have found that this is more important as I grow older. I focus on reading my body, especially following chemotherapy and the cancer medication side effects.

My main training method is six sets, 10 minutes each non-stop. This method provides high reps and the ladder system gives me an increase in weight.

Ten minute set example for mace training:

6kg mace one handed 360’s, 5 minutes on each hand non stop.

7kg mace one handed 360’s and 10-2’s where I change hands each minute for ten minutes.

Double 7kg+7kg mace for ten minutes.

8kg mace two handed including sagittal swings for ten minutes.

9kg mace two handed for ten minutes

10kg mace two handed for ten minutes

Occasionally I will finish with a 15kg mace 10-2’s when I feel I can swing it.

What do you think about the macebell as a training tool and about its future role is fitness?

The mace is still underrated for its benefits in the fitness industry. I think that it is important to promote the traditional 360 and 10-2 mace exercises as their benefits are substantial. Both exercises provide circular and unilateral movement which is more in line with day to day activities as opposed to linear exercises.

What is you opinion about the so called ‘flow’ trend?

Flow makes me think of a band leader marching at the front of a military band, I think it’s OK if people want to try it. It seems strange to me and I don’t see the benefits when compared to the traditional 360 and 10-2 exercises.

 What was the hardest part of your life? How could you handle with it? What is your philosophy of life?

In February 2017 I was diagnosed with aggressive Prostate cancer which had spread beyond the prostate into the lymph nodes in my hips. I had to have chemotherapy and androgen blocker treatment. There no chance of recovery, just maintenance with drugs.

I vowed that I would train every day during treatment. As time went on I became very weak, but continued training with lighter weights which kept me going both mentally and physically. The chemo ward in the hospital was full of people younger than me who had just given into the disease, I refuse to give up and training helps.

Who is a good trainer? What are the most important skills?

I have never been formally trained as an physical instructor, however I did teach in a university college for ten years. I think a good trainer must have an excellent knowledge and understanding of the subject, and preferably practice themselves. Teaching with an open mind not only instructs the student but also instructs you as the teacher and you can learn a lot personally.

 You live in Australia with your family. What do you think, are people different from the european people. Is there another mindset on the other side of the world?

Australia is multi-cultural. There are influences here from all over the world. Sadly the first people were treated very badly during colonisation and many problems still exist.

You hold seminars, teaching the mace around the word. Do you like educate people?

I love to teach Indian Clubs and Mace, this year the Covid-19 pandemic forced me cancel all my workshops and I am not sure when they will restart. Over the last two years there has been growing interest in both Indian Clubs and Mace amongst women.

What do you suggest for beginners? Where should thay start to learn swinging?

First of all people should start with light weights, and practice the basics. I teach beginners to use Indian Clubs first and then progress to the Mace. I find that this approach stops people wearing their grip out too early during workshops.

When and where do you hold your next seminar?

Live seminars are very difficult to predict, it depends on the spread of the Covid-19 pandemic and the discovery of a vaccine to protect everyone from the virus. For the time being I have produced an online course for Indian Clubs, and am currently finishing a Traditional Mace course which will go on line in July.

A couple of years ago we celebrated our National Holiday together here, in Budapest. What did you like the most about the capital?

The people of Budapest were amazing, my wife and I were welcomed with open arms everywhere we went. We visited many beautiful attractions, bathed in spas, wandered around the food markets on the river front. A highlight was to have dinner on the river with you, Zsolt and your partners to watch the firework celebrations.

The city of Budapest is incredibly beautiful from and architectural point of view.

Hungary has a very special place in my heart. My father escaped through Hungary during the WW2 and he told me how much he appreciated the help of Hungarians for a safe passage, these people exposed themselves to great risk and danger by helping my father.

If you have one wish, what would it be?

To help preserve the dying culture of the traditional Akhara in India (home of the Mace) and the Zurkhaneh in Iran. In both countries the western modern day gymnasiums are becoming more popular and the circular training traditions are being forgotten and discarded.

The west is helping with the preservation of the Ancient Traditional Mace for exercise, however, it is also helping to destroy the Traditional Mace with the advent of Mace Flow popularity.

 

Nincs hozzászólási lehetőség.