Goku és a krumplis tészta
2020-02-20
Pizza, sör és egy futóbolond
2020-06-12
Összes mutatása

Cirkusz, Ninja Warrior és Rúdsport

Régóta foglalkoztatott a rúdsport, többször is gondoltam már a kipróbálására, míg végül tavaly ősszel döntés is született és nekivágtam a kalandnak. Órákig tudom nézni a különböző videókat a trükkökről. Lenyűgöz a sport nőiessége, finomsága, ugyanakkor tapasztalatból tudom, mennyi erőt kíván egy-egy elem kivitelezése.

Szerencsémre a kezdet kezdete óta Marosvölgyi Noémi az edzőm, aki a sport legkiválóbb magyar képviselője. Nagyon hamar kiderült, hogy igazi energiabomba, akinek nem lehet nemet mondani, ugyanakkor elhivatottsága, lelkesedése magával ragadó.

Szeretném most kicsit közelebbről bemutatni Noémit, elsősorban mint embert, nőt és csak másodsorban, mint profi sportolót.

1. Klasszikus kérdés: mi vezetett a rúdsporthoz, mi vonzott a legjobban benne. Tudom, hogy tornászként kezdted a karrieredet már egészen fiatalon, de mi volt, ami miatt végül a rúdnál kötöttél ki?

Kb. másfél évig az érettségi időszak alatt és után nem igazán találtam meg azt, amivel úgy igazán foglalkoznék majd egyik este a TV-ben láttam meg a Rúdsportot és tudtam, hogy ezt szeretném csinálni, bár hobbiként indult, de nagyon hamar a hivatásom lett. Nőiessége az erő és művészet egyszerűen magával ragadott.

2. Mesélsz kicsit a cirkuszi, artista éveidről? Mennyire szigorú és belterjes az a világ?

Miután abbahagytam a szertornát, az artisták világába nyertem betekintést. Kipróbáltam többféle számot, végül Deszkáriával voltam turnézni, majd Lovas zsoké lettem, amivel a Magyar Nemzeti Cirkusszal jártuk az országo,t illetve szerepeltünk Hollandiába az Ahoy cirkuszban.
Végül erőemelő számokat csináltam, amivel külföldi Gálákon, Casinokban, rendezvényeken léptünk fel.

Hogy mennyire belterjes? Változó, többféle helyen jártam az igazi vándorcirkuszos életét sose éreztem magaménak. A szertorna után egyébként az edzések terén egyeltalán nem volt szigorú.

3. A kezdetek után alig fél évvel megnyerted a magyar bajnokságot és azóta világviszonylatban is nagyon magas szinten állsz. Versenyzel még, hogy készülsz a versenyekre?

Természetesen szeretnék továbbra is versenyezni szerintem ez egy fontos része a sport pályafutásomnak, nagyon motiváló a legjobbak között szerepelni és versenyről versenyre helyt állni. A verseny időszak nagyon kemény és összetett, rengeteget lehet fejlődni egy-egy ilyen időszakban mind mentálisan és fizikálisan is. Ilyenkor előtérbe kerül a verseny koreográfia és az abban lévő elemek, kombinációk. Általában naponta többször is edzek rúd, kardió vagy nyújtás formájában.

4. Sokaknak a rúdsport és a rúdtánc azonos, ezáltal a mai napig szorosan egybefonódik a fogalom a szexualitással. Te, mint gyönyörű, fiatal nő, hogyan éled ezt meg a hétköznapokban? Érnek ezzel kapcsolatban atrocitások?

Szerencsére, kevés előítélettel találkozom, általában nagyon elismerőek velem szemben. Mondjuk, amikor stúdió helyet keresek, és a csak hang alapján történő beszélgetéseknél abszolút érezhető az előítélet. Személyes találkozók alkalmával sose éreztem ezt.

5. Tapasztalatból tudom, hogy maximális a figyelmed edzéseken. Mindig ott vagy biztonságos, megnyugtató távolságban. Fejjel lefelé lógva is érzem a jelenléted. De nem csak szavakkal, hanem fizikailag is jelen vagy: támaszt adsz, ha szükséges, hiszen egy rossz mozdulat is elég a bajhoz. Mikor és hogyan kezdtél el edzéseket tartani?

Gyermekkoromban látható volt, hogy nagyon vonz az edzősködés. Én pónizás helyett a plüss állataimat tanítottam szaltózni és versenyeket csináltam nekik. Nagyjából 14 évesen a női edzőm helyett beugrottam egy versenyen a kisebbeket segíteni a verseny alatt. Az összes lány sikeres gerendagyakorlatot mutatott be, utána a férfi edzőm nagyon büszke volt rám.
Engem mindig is érdekelt a tanítás a szomszéd kislánnyal is sokkal inkább játszottam azt, hogy tornamozdulatokat tanítok neki, mint bármi mást. 16 évesen már saját szertorna kiscsoportom volt.

 

 

6. Nemcsak edzéseket, hanem workshopokat is tartasz. Mesélsz nekem ezekről? Milyen témákban, milyen tematika szerint tartasz workshopokat?

Igen, szerencsére nem csak belföldön de külföldön is szoktam workhsopokat tartani. Általában órákat készülök rá, hogy mindig valami újat tudjak mutatni. Ha már ismerős csapatnak kell tartani, akkor olyan órát állítok össze, hogy nekik a legmegfelelőbb legyen. Néha nehéz egy teljesen ismeretlen csapatba belecsöppeni és nagyon sokszor rögtönözni kell, hogy a tudásuknak megfelelő legyen az óra.
Az alábbi témákban tartok workshopokat:
Dinamikus kombinációk, forgások, akrobatika, elemek akár egy fotózáshoz a rúdon illetve talaj akrobatika, ritkán nyújtás és forgó rudas összekötések.

7. A rúdsport egy izgalmas kombinációja erőnek, mobilitásnak, hajlékonyságnak és ritmusérzéknek. Neked mik a kedvenc elemeid? Vannak „nem szeretem, de muszáj” részei az edzésednek?

Azt hiszem, hozzám legközelebb az akrobatikus és dinamikus elemek állnak. Nincsenek “nem szeretem, de muszáj” részei az edzésnek minden, amit gyakorlok azt vagy azért szeretem mert jól megy, vagy éppen azért, mert sok gyakorlást igényel, hogy tökéletes legyen. Imádok edzeni.

 

8. Az erőelemek az én kedvenceim. A rudas technikai gyakorláson kívül, az erőfejlesztésre is fektetsz külön hangsúlyt? Hogyan szoktál edzeni?

Természetesen, nagyon fontosnak tartom a megfelelő alapokat egy-egy elem elsajátítása során, fontos az izomcsoportokat előkészíteni és ehhez elengedhetetlen az erősítés is. Szoktam heti 2x külön súlyzós edzést is végezni, illetve a bemelegítés részbe is bele szoktam csempészni néhány erősítő gyakorlatot.

9. Adja magát a kérdés, hogy állsz a nyújtással? (Tapasztalat, hogy Noémi brutálisan leleményes, ha nyújtásról van szó. – A Szerk. )

Az alapos bemelegítésben rengeteg nyújtó-erősíő hatású gyakorlatot végzek, óra végén pedig általában egy könnyedebb nyújtással zárom az edzést. Kb. Heti 3x esténként 1 órát nyújtok ez kifejezetten statikus nyújtás, amivel nagyon jól esik lezárni a napot.

10. Mik a motivációid? Egy szürke hétköznap hogyan tudod magad feltuningolni, edzésre hangolni? Van olyan, hogy egyáltalán nincs kedved edzeni?

Motivációm mindig van, általában reggel edzéssel szoktam kezdeni a napot. Minden nap szeretnék jobb és jobb lenni, véget nem érő listám van, mit szeretnék megtanulni, így motivációm bőven van. Ha nagyon fáradt vagyok talán ilyenkor szoktam kevésbé motivált lenni, de mostanra megtanultam, hogy jobb ilyenkor pihenni és a testem jelzéseire hallgatni mintsem „túltolni” az edzéseket mert azoknak általában sérülés volt a vége.

11. Nőként mondom, hogy csodálatos alakod van. Mennyire figyelsz az étkezésedre? Emlékszem, Karácsony környékén mennyit ugrattuk egymást a Husika és a Röfi becenevekkel. Nem mintha rajtad bármennyi felesleg is lenne.

Köszönöm szépen, teljesen alap dolgokra figyelek, a versenyidőszakban picit szigorúbban, de egyébként édesség függőségem van.
Próbálok minél több folyadékot bevinni egy nap, (csak vizet iszom) változatosan étkezni, kerülni a szénhidrátokat (főleg finomított lisztből készült fehérkenyér. Utóbbit inkább versenyidőszakban hanyagolom, és cserélem puffasztott rizsre mondjuk vagy Abonettre. Igyekszem
zöldséget és gyümölcsöt is fogyasztani minden nap. Pont ugyan annyi felesleg volt rajtam, mint rajtad.

 

12. Hogy cseppentél a Ninja Warriorba?

A Ninja Warriorba meghívtak, utánaméztem és nagyon megtetszett.

13. Van példaképed?

Sose volt egy valaki a példaképem, sok ember munkásságára fel tudok nézni, de nem tudnék egy valakit kiemelni.

14. Mit üzensz azoknak a lányoknak, akik bátortalanságuk vagy éppen testsúlyok, alkatuk miatt nem merik elkezdeni a rúdsportot?

A sport mindenkié, az elemek egymásra épülnek és kortól, nemtől, alkattól vagy előképzettségtől függetlenül szeretnék mindenkit arra ösztönözni, hogy ha kedve van, próbálja ki, nem fog csalódni. Minden edzés új kihívást tartogat és rengeteg apró pozitív visszajelzést fog kapni az edzések során mindenki, azt gondolom.

 

15. Mi a hobbid? Mivel töltöd a szabadidődet?

Szeretek a szabadban lenni futni, túrázni, kirándulni, utazni, megismerkedni más kultúrákkal, enni, moziba járni.

 

 

 

KÖSZÖNÖM!

 

Nincs hozzászólási lehetőség.